دسترسی سریع به اطلاعات دوره کاردانی روابط عمومی
برای دسترسی به اطلاعات زیر، روی آن کلیک کنید
مقدمه
دولتها، سازمانها و نهادها، همواره برای پیبردن به خواستهها، نیازها و منویات مخاطبان خود و همچنین رویارویی با شرایط بسیار متحول و گوناگون محیطی ناچار هستند که خودشان را با آنها وفق دهند و از اینرو جایگاه و اهمیت واحدهای روابط عمومی که پیونددهندة سازمان با محیط هستند، نمایان میشود.
روابط عمومی مسئول آگاهی دادن به سازمان و افراد جامعه است و وظیفة حرفهای آن ایجاب میکند که زمینة وفاق و سازگاری بین مصالح فردی و منافع عمومی را فراهم سازد. مطالعة افکار عمومی و جهتهای رسانهای، امتناع و ترغیب افکار عمومی به پاسخگویی به ابهامات و پرسشهای مخاطبین با استفاده از فنون و تکنیکهای روابط عمومی جهت تحقق اهداف سازمانی از اساسیترین فعالیتهای روابط عمومی محسوب میشود.
روابط عمومی هنری است برخاسته از علم و تجربه و عشق که سازندة بستر گفتگو، خدمترسانی و همگرایی در یک مؤسسه یا سازمان پویاست و برای جلب رضایت و مشارکت مردم فعالیت میکند.
تعریف و هدف
دورة کاردانی حرفهای روابط عمومی در قالب آموزشهای مهارت و فناوری به برنامة درسی اطلاق میشود که دانشجویان با کسب مجموعهای از دانش و مهارتهای عملی در روابط عمومی و زمینههای مرتبط بتوانند امور محوله در مشاغل قابل احراز را به گونهای شایسته ایفا نمایند.
ضرورت و اهمیت
امروزه در سراسر کشور، هزاران کارمند روابط عمومی در شرکتهای تجاری و صنعتی، سازمانهای دولتی و خصوصی، انجمنهای تخصصی و بهطور کلی در همة بخشهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی جامعه مشغول به فعالیت میباشند، اما علیرغم گسترش روزافزون این حرفه هنوز اصول، اهداف و نقش روابط عمومی برای تعداد قابل توجهی از نیروهای انسانی در حوزههای روابط عمومی شناخته نشده است. بدینمنظور، لازم است دورة کاردانی روابط عمومی جهت آموزش نیروی انسانی ماهر و کارآمد تشکیل گردد.
قابلیتها و مهارتهای مشترک فارغالتحصیلان
الف) گزارشنویسی و مستندسازی؛
ب) ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (Presentation) ؛
پ) انجام کارگروهی؛
ت) طبقهبندی و پردازش اطلاعات؛
ث) بهرهگیری از رایانه؛
ج) برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار؛
چ) سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها؛
ح) خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی؛
خ) ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی؛
د) رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی؛
ذ) اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط کار (HSE)؛
ر) تفکر نقادانه و اقتضایی؛
ز) خلاقیت و نوآوری.
قابلیتها و توانمندیهای حرفهای فارغالتحصیلان
ـ بتواند برای ملاقاتهای مردمی و کارکنان با مسئولین برنامهریزی کند؛
ـ بتواند نظرات، پیشنهادها و شکایات مخاطبان درون و برون سازمانی را جمعآوری، دستهبندی و برای تهیه پاسخ اقدام کند؛
ـ بتواند اطلاعرسانی به مخاطبان و سازمانهای ذیربط داشته باشد؛
ـ بتواند جمعآوری، دستهبندی، نگهداری و بازیابی اطلاعات موجود در روابط عمومی را انجام دهد؛
ـ بتواند آرشیو الکترونیک ایجاد کند؛
ـ توانایی انجام مونیتورینگ (پایش) رسانهای داشته باشند؛
ـ بتواند کالای فرهنگی تبلیغات مناسب سازمان راتهیه نمایند؛
ـ بتواند خبر بنویسد و به رسانة مناسب ارسال نماید؛
ـ بتواند خبر و مصاحبه تنظیم شده را برای رسانه مناسب ارسال کند؛
ـ بتواند مقدمات نشست خبری و بازدیدهای رسانهای را هماهنگ نماید؛
ـ توانایی برنامهریزی و هماهنگی امور مراسم داشته باشد؛
ـ برنامهریزی برای بازدیدها (عموم، پروژهها و…) انجام دهد؛
ـ توانایی اجرا و گویندگی در سمینارها و نمایشگاهها را داشته باشد؛
ـ توانایی هماهنگی و میزبانی مهمان VIP را داشته باشد؛
ـ بتواند ویراستاری و صفحهآرایی کند؛
ـ بتواند بولتن، نشریات داخلی، خبرنامه و گزارش سالیانه را تهیه کند؛
ـ بتواند برای روابط عمومی نامهها و گزارشات اداری، دعوتنامه، تقدیرنامه و… بنویسد؛
ـ بتواند عکاسی انجام دهد و با ویرایش نرمافزاری تصویر آشنا باشد؛
ـ توانایی مستندسازی و ارائه گزارش سازمانی بهصورت تصویری داشته باشد؛
ـ توانایی دریافت و ارسال اطلاعات، جستجوی پیشرفته مطالب را داشته باشد؛
ـ بتواند واژههای انگلیسی صفحات روابط عمومی الکترونیک بینالملل را بفهمد.
مشاغل قابل احراز
ـ متصدی ارتباطات مردمی؛
ـ متصدی امور تبلیغات؛
ـ متصدی امور رسانه ای؛
ـ متصدی امور تشریفات و مراسم؛
ـ متصدی انتشارات؛
ـ امور سمعی و بصری.