کارشناسی حرفه‌ای مدیریت گردشگری

دسترسی سریع به اطلاعات دوره کارشناسی حرفه‌ای مدیریت گردشگری

برای دسترسی به اطلاعات زیر، روی آن کلیک کنید

معرفی رشته کارشناسی حرفه‌ای مدیریت گردشگری

توجه به صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از ارکان توسعه و یکی از محورهای اصلی پرداخت شده در برنامۀ توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از یک‌سو و تحولات لحظه‌ای و افزایش سطح ارائه خدمات در نتیجۀ ارتقاء انتظارات دریافت‌کننده‌های خدمات در این صنعت فراگیر از سوی دیگر، ایجاد نگرش علمی و حرفه‌ای را الزام‌آور می‌نماید. حضور فعال مثبت و مؤثر شاغلین در صنعت گردشگری در سطوح مدیریت و برنامه‌ریزی افق‌های روشنی را در اعتلای اهداف و برنامه‌های توسعه در این بخش نمایان خواهد ساخت.

 

تعریف و هدف

دورۀ کارشناسی ناپیوسته مدیریت گردشگری، زمینه‌های آشنایی علاقه‌مندان به مباحث جدید روز این صنعت را فراهم ساخته و در عین حال، ورودی‌ها در سطوح مدیریت و برنامه‌ریزی توانمند خواهد شد تا تصدی امور مربوطه را به نحو شایسته عهده‌دار گردد.

تأمین نیروی انسانی مدیر و مدبر در کلیۀ بخش‌های اجرایی صنعت گردشگری، از جمله اهداف این دوره بوده است.

 

ضرورت و اهمیت

پایین بودن سطح استانداردهای ارائه خدمات، عدم نیروی برنامه‌ریز در امور مربوط به صنعت، عدم آگاهی دست‌اندرکاران به مباحث مربوطه، کاربردی نبودن آموزش‌های آکادمیک موجود و… از ضروریات ایجاد دوره‌های کارشناسی ناپیوستۀ مدیریت گردشگری بوده است.

 

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان

الف) تجزیه و تحلیل رخدادها و ارائه راه‌حل بهینه؛

ب) برنامه‌ریزی انجام کار و هدایت کار گروهی؛

پ) مدیریت و آموزش افراد تحت سرپرستی و انتقال اطلاعات فنی؛

ت) بهبود و مستندسازی فرآیندهای انجام کار و ارائه گزارش نتایج فعالیت‌ها؛

ث) کارآفرینی، خلق و راه‌اندازی عرصه‌های جدید کسب و کار؛

ج) برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار؛

چ) برنامه‌ریزی به‌منظور رعایت الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)؛

ح) برنامه‌ریزی به‌منظور رعایت اخلاق حرفه‌ای؛

خ) تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بخردانه؛

د) تفکر نقادانه و اقتضایی؛

ذ) خلاقیت و نوآوری.

 

نقش و توانایی دانش‌آموختگان به تربیت اولویت (مهارت‌ها و توانمندی‌ها)

ـ بازاریابی و توسعۀ بازار گردشگری در سطوح بین‌الملل؛

ـ ایجاد فرصت‌های گردشگری داخلی و خارجی؛

ـ طراحی و برنامه‌ریزی همایش‌ها و نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی؛

ـ مدیریت کلوپ‌های تفریحی، ورزشی و پذیرایی؛

ـ مدیریت دفاتر خدمات مسافری و گردشگری؛

ـ طراحی و برنامه‌ریزی سفرهای نوین گردشگری؛

ـ ارزیابی و تحلیل موقعیت گردشگری کشور؛

ـ ادارۀ سازماندهی و برنامه‌ریزی واحدهای فرهنگی، تفریحی و پذیرایی.

 

مشاغل قابل احراز

ـ مدیر دفاتر خدمات مسافرتی؛

ـ برنامه‌ریز طرح‌های توسعۀ گردشگری؛

ـ مشاور، مجری، راه‌اندازی دفاتر خدمات مسافرتی و کلوپ‌های تفریحی، فرهنگی، ورزشی و پذیرایی؛

ـ مدیر کلوپ‌های تفریحی، ورزشی، پذیرایی، نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی، همایش‌های علمی، فرهنگی، هنری و سیاسی و بازارهای گردشگری.