کاردانی تربیت مربی امورفرهنگی کودک و نوجوان

 دوره کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی امورفرهنگی کودک و نوجوان

برای دسترسی به اطلاعات زیر، روی آن کلیک کنید

معرفی رشته

توجه به شناخت، تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان، از نشانه‌های پیشرفت و غنای فرهنگ و نظام آموزش و پرورش هر جامعه است. از آنجایی که اساس فعالیت‌های مرتبط با امور فرهنگی کودکان و نوجوانان فرآیندمحور می‌باشد و هم‌چنین پرورش روحیة تعلیم و و تعلم و تربیت مستمر و پرورش خلاقیت و تقویت قوة تعقل و تفکر از جمله اهداف فعالیت‌های فرهنگی‌هنری است، بدین ترتیب برنامة دورة کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی کودکان تهیه و تدوین گردید تا با آموزش و تربیت مربیان دلسوز، علاقه‌مند و توانمند، گامی هر چند کوچک جهت تأمین نیروی انسانی متخصص در امر شناخت، پرورش و هدایت استعدادهای کودک و نوجوان جهت اعتلای فرد و جامعه برداشته شود.

 

تعریف و هدف

برنامة دورة کاردانی حرفه‌ای تربیت مربی امور فرهنگی کودک و نوجوان بر اساس اصول و ضوابط حاکم بر برنامه‌های مصوب شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی تنظیم شده است که هدف از برگزاری آن افزایش دانش، نگرش و مهارت‌های مربی امور فرهنگی کودک و نوجوان (۱۷-۷ سال) در زمینة پرورش خلاقیت و استعدادهای کودکان و نوجوانان است.

 

ضرورت و اهمیت

امروزه با تخصصی شدن علوم، کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان به‌عنوان پایگاهی برای پاسخگویی به نیازهای مخاطبین کودک و نوجوان مورد توجه قرار گرفته است و مراکز فرهنگی‌هنری به‌عنوان یکی از انواع کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان وظایف محوله را بر عهده دارند. این وظایف که بر پایة وظایف و کارکردهای رشتة کتابداری و اطلاع‌رسانی استوار است، علاوه بر کارکردهای جمع‌آوری منابع یا مجموعه‌سازی، حفظ و نگهداری منابع، سازماندهی منابع، اشاعة اطلاعات و مدیریت کتابخانه، فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی ویژة کودکان و نوجوانان را بر عهده می‌گیرد. از آنجایی که بهره‌گیری از خدمات ویژه این مراکز نیازمند آموزش و مهارت‌های ویژه‌ای است، رشتة کاردانی حرفه‌ای «تربیت مربی امور فرهنگی هنری» نائل شود.

 

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان

الف) گزارش‌نویسی و مستندسازی؛

ب) ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‌ها (Presentation) ؛

پ) انجام کارگروهی؛

ت) طبقه‌بندی و پردازش اطلاعات؛

ث) بهره‌گیری از رایانه؛

ج) برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار؛

چ) سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها؛

ح) خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی؛

خ) ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی؛

د) رعایت اخلاق حرفه‌ای و تنظیم رفتار سازمانی؛

ذ) اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط کار (HSE)؛

ر) تفکر نقادانه و اقتضایی؛

ز) خلاقیت و نوآوری.

 

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان

ـ پرورش روحیه مسئولیت‌پذیری و مشارکت در فعالیت‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی؛

ـ اجرای فعالیت‌های خلاق و سازندة فرهنگی در مراکز فرهنگی‌هنری؛

ـ برنامه‌ریزی به‌منظور تشویق کودکان و نوجوانان به امر مطالعه و کتابخوانی؛

ـ شناخت، پرورش و هدایت ذوق و استعدادهای ادبی، هنری و زیبایی‌شناسی؛

ـ سازماندهی و ارائه خدمات کتابداری کودک و نوجوان.

 

مشاغل قابل احراز

ـ مربی امور فرهنگی؛

ـ مربی آفرینش‌های ادبی؛

ـ مربی هنری.