کاردانی هتلداری

دسترسی سریع به اطلاعات دوره کاردانی هتلداری

برای دسترسی به اطلاعات زیر، روی آن کلیک کنید

مقدمه

از آنجا که محصول اصلی صنعت هتلداری خدمات است، بنابراین نیرومحور و نیازمند به روزرسانی اطلاعات می‌باشد. تنوع خدمات در هتل، نیازمند نیروهای متخصص است و این تخصص زمینۀ جذب مهمان راضی را فراهم می‌کند و با تربیت نیروها، فراهم آمدن زمینۀ اشتغال در جامعۀ میزبان مهیا می‌گردد. به‌کارگیری نیروی انسانی همراه با آموزش‌های مرتبط، نیازمند صرف هزینه است و حفظ نیروهای متخصص و با انگیزه، دوام و پایداری صنعت را تضمین می‌کند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این صنعت پردرآمد و اشتغال‌زا نه‌تنها در صادرات نامرئی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی نقش داشته، بلکه عامل مهمی در توسعۀ اقتصادی این کشور تلقی گردد.

 

تعریف و هدف

این رشته، شامل مجموعه‌فعالیت‌هایی است که برای ارائه خدمات در حد نرم‌های بین‌المللی مربوط به امکانات اقامتی و پذیرایی و سایر تسهیلاتی که هر واحد اقامتی و پذیرایی در اختیار مهمان خود قرار می‌دهد، می‌باشد. به‌عبارت ساده‌تر، تلاش کرده است تا با بومی‌سازی مباحث بین‌الملی این حرفه پا را از سایر کشورهای هم‌رتبه فراتر گذاشته و با پیشینۀ تاریخی هماهنگ شده و خدمات این صنعت را در قالب یک رشتۀ دانشگاهی ارتقا بخشیده و نظاره‌گر تحولی بس عظیم در صنعت گردد؛ زیرا از این طریق ارائه خدمات سنتی جای خود را به شیوه‌های مقبول روز دنیا در بستری مناسب تبدیل می‌سازد.

 

ضرورت و اهمیت

در این رشته مشاغلی وجود دارد که عمده وظایف آن در حیطۀ واحدها و تأسیسات اقامتی و پذیرایی، ارائه خدمات به مسافران و مهمانان می‌باشد. به همین منظور، توجه به سطح سرویس‌های استاندارد و قابل قبول بین‌المللی، محور اصلی تدوین و اجرای این رشته را به خود اختصاص داده است. نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت به علوم و فنون مربوط به صنعت هتلداری آشنا گردیده و امکان دریافت یک موقعیت شغلی را فراهم نموده و سطح انتظارات مشتریان و مهمانان را ارتقا بخشیده و عامل تغییر و تحول در صنعت را به سمت رونق اقتصادی منطقه به‌وجود می‌آورد.

در این راستا، دانشگاه با تزریق نیروی انسانی متخصص، امکان تأثیرگذاری و ارتباط با صنعت را قوت می‌بخشد.

 

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ‌التحصیلان

الف) گزارش‌نویسی و مستندسازی؛

ب) ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‌ها (Presentation) ؛

پ) انجام کارگروهی؛

ت) طبقه‌بندی و پردازش اطلاعات؛

ث) بهره‌گیری از رایانه؛

ج) برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار؛

چ) سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها؛

ح) خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی؛

خ) ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی؛

د) رعایت اخلاق حرفه‌ای و تنظیم رفتار سازمانی؛

ذ) اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط کار (HSE)؛

ر) تفکر نقادانه و اقتضایی؛

ز) خلاقیت و نوآوری.

 

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان

ـ ذخیرۀ اتاق و پذیرش مهمانان؛

ـ ارائه اطلاعات و خدمات مورد نیاز به مهمانان؛

ـ انجام امور صندوق پذیرش؛

ـ بهره‌برداری از وسایل ارتباطی جهت ارائه خدمات به مهمانان؛

ـ انجام فعالیت‌های مربوط به اتاق‌داری و شناخت مواد و تجهیزات و وسایل مورد نیاز در بخش خانه‌داری؛

ـ انجام امور مربوط به لباسشویی هتل، مهمانان و مشتریان؛

ـ برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری حداقل به زبان انگلیسی در صنعت هتلداری؛

ـ شناخت قوانین ایمنی و رعایت بهداشت فردی و محیط کار؛

ـ آماده‌سازی غذا؛

ـ آماده‌سازی شیرینی و دسر؛

ـ پذیرایی در انواع رستوران و کافی‌شاپ؛

ـ آماده‌سازی مقدمات مربوط به امور ضیافت‌ها و مهمانی‌ها؛

ـ ارائه خدمات پذیرایی در اتاق‌های هتل.

 

مشاغل قابل احراز

ـ متصدی امور پذیرش و اطلاعات هتل؛

ـ متصدی امور طبقات و منسوجات هتل؛

ـ متصدی اماکن عمومی؛

ـ متصدی لاندری؛

ـ متصدی خانه‌داری؛

ـ متصدی امور پذیرایی در هتل؛

ـ متصدی آماده‌سازی غذا و شیرینی؛

ـ متصدی امور تشریفات و مهمانی.