دسترسی سریع به اطلاعات دوره کاردانی هتلداری
برای دسترسی به اطلاعات زیر، روی آن کلیک کنید
مقدمه
از آنجا که محصول اصلی صنعت هتلداری خدمات است، بنابراین نیرومحور و نیازمند به روزرسانی اطلاعات میباشد. تنوع خدمات در هتل، نیازمند نیروهای متخصص است و این تخصص زمینۀ جذب مهمان راضی را فراهم میکند و با تربیت نیروها، فراهم آمدن زمینۀ اشتغال در جامعۀ میزبان مهیا میگردد. بهکارگیری نیروی انسانی همراه با آموزشهای مرتبط، نیازمند صرف هزینه است و حفظ نیروهای متخصص و با انگیزه، دوام و پایداری صنعت را تضمین میکند. بنابراین میتوان انتظار داشت که این صنعت پردرآمد و اشتغالزا نهتنها در صادرات نامرئی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی نقش داشته، بلکه عامل مهمی در توسعۀ اقتصادی این کشور تلقی گردد.
تعریف و هدف
این رشته، شامل مجموعهفعالیتهایی است که برای ارائه خدمات در حد نرمهای بینالمللی مربوط به امکانات اقامتی و پذیرایی و سایر تسهیلاتی که هر واحد اقامتی و پذیرایی در اختیار مهمان خود قرار میدهد، میباشد. بهعبارت سادهتر، تلاش کرده است تا با بومیسازی مباحث بینالملی این حرفه پا را از سایر کشورهای همرتبه فراتر گذاشته و با پیشینۀ تاریخی هماهنگ شده و خدمات این صنعت را در قالب یک رشتۀ دانشگاهی ارتقا بخشیده و نظارهگر تحولی بس عظیم در صنعت گردد؛ زیرا از این طریق ارائه خدمات سنتی جای خود را به شیوههای مقبول روز دنیا در بستری مناسب تبدیل میسازد.
ضرورت و اهمیت
در این رشته مشاغلی وجود دارد که عمده وظایف آن در حیطۀ واحدها و تأسیسات اقامتی و پذیرایی، ارائه خدمات به مسافران و مهمانان میباشد. به همین منظور، توجه به سطح سرویسهای استاندارد و قابل قبول بینالمللی، محور اصلی تدوین و اجرای این رشته را به خود اختصاص داده است. نیروی انسانی مورد نیاز این صنعت به علوم و فنون مربوط به صنعت هتلداری آشنا گردیده و امکان دریافت یک موقعیت شغلی را فراهم نموده و سطح انتظارات مشتریان و مهمانان را ارتقا بخشیده و عامل تغییر و تحول در صنعت را به سمت رونق اقتصادی منطقه بهوجود میآورد.
در این راستا، دانشگاه با تزریق نیروی انسانی متخصص، امکان تأثیرگذاری و ارتباط با صنعت را قوت میبخشد.
قابلیتها و مهارتهای مشترک فارغالتحصیلان
الف) گزارشنویسی و مستندسازی؛
ب) ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (Presentation) ؛
پ) انجام کارگروهی؛
ت) طبقهبندی و پردازش اطلاعات؛
ث) بهرهگیری از رایانه؛
ج) برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار؛
چ) سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آنها؛
ح) خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی؛
خ) ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی؛
د) رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی؛
ذ) اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط کار (HSE)؛
ر) تفکر نقادانه و اقتضایی؛
ز) خلاقیت و نوآوری.
قابلیتها و توانمندیهای حرفهای فارغالتحصیلان
ـ ذخیرۀ اتاق و پذیرش مهمانان؛
ـ ارائه اطلاعات و خدمات مورد نیاز به مهمانان؛
ـ انجام امور صندوق پذیرش؛
ـ بهرهبرداری از وسایل ارتباطی جهت ارائه خدمات به مهمانان؛
ـ انجام فعالیتهای مربوط به اتاقداری و شناخت مواد و تجهیزات و وسایل مورد نیاز در بخش خانهداری؛
ـ انجام امور مربوط به لباسشویی هتل، مهمانان و مشتریان؛
ـ برقراری ارتباط کلامی و نوشتاری حداقل به زبان انگلیسی در صنعت هتلداری؛
ـ شناخت قوانین ایمنی و رعایت بهداشت فردی و محیط کار؛
ـ آمادهسازی غذا؛
ـ آمادهسازی شیرینی و دسر؛
ـ پذیرایی در انواع رستوران و کافیشاپ؛
ـ آمادهسازی مقدمات مربوط به امور ضیافتها و مهمانیها؛
ـ ارائه خدمات پذیرایی در اتاقهای هتل.
مشاغل قابل احراز
ـ متصدی امور پذیرش و اطلاعات هتل؛
ـ متصدی امور طبقات و منسوجات هتل؛
ـ متصدی اماکن عمومی؛
ـ متصدی لاندری؛
ـ متصدی خانهداری؛
ـ متصدی امور پذیرایی در هتل؛
ـ متصدی آمادهسازی غذا و شیرینی؛
ـ متصدی امور تشریفات و مهمانی.